Главное содержание

Урок-экскурсия по английскому языку в 11 классе Around Saint Petersburg. Пелекшина Е.В.

Tags: 11 класс | английский язык | урок

Конспект проекта

"Around Saint Petersburg"

урок-экскурсия по английскому языку

в 11 «А» классе

Учитель: Пелекшина Елена Викторовна

Цель урока:

  • формирование навыков исследовательской деятельности,
  • навыков самостоятельно конструировать свои знания, работать вместе.

Методические цели:

  • научить обрабатывать полученную информацию,
  • выбирать главное, трансформировать в доступную форму, побудить к самостоятельности,
  • развивать творческий потенциал.

Основные задачи:

  • развитие умений аудирования и говорения на базе видео,
  • совершенствование устно-речевых навыков,
  • развитие речемыслительной деятельности,
  • составлять связное высказывание.

Воспитательные задачи:

  • воспитывать познавательный интерес к предмету,
  • расширять знания по краеведению своей страны,
  • воспитание патриотических чувств и любви к своей Родине.

Оборудование:

  • компьютер,
  • проектор,
  • экран,
  • диск с видео,
  • плакаты,
  • выставка с буклетами и открытками с видами Санкт-Петербурга,
  • презентации детей,
  • видео репортажи детей,
  • магнитики с видами Санкт-Петербурга и Петергофа.

План урока:

I. Орг. момент. Вступительное слово учителя о проекте.

II. Фонетическая зарядка.

III. Лексическая зарядка

IV. Аудирование видео

V. Контроль понимания прослушанного

VI. Формирование навыков устной диалогической речи

VII. Практика письменной речи (Написание открытки другу по переписке)

Релаксация.

IX. Просмотр видео ролика (Прибытие в Санкт-Петербург)

X. Просмотр видео репортажей детей из Санкт-Петербурга и добавление информации к прослушанному в виде творческих сообщений.

Формирование навыков устных монологических высказываний.(Личные впечатления детей о проекте)

Подведение итога о значимости проекта.

Заключительный этап урока.

Ход урока

1) Орг .момент

Т: Good morning, everybody! Today we are going to go on a sightseeing tour around St Petersburg. I'd like to draw your attention to posters, pictures, the map, booklets and souvenirs. Everything is about St Petersburg today and you may see, read and invite your friends to our classroom to tell and to show it during the breaks and after classes. I want our lesson to be like a project. The problem is: "What does St Petersburg attract tourists?"

The hypothesis: in every city there is always something to see, explore, learn and to be surprised at.

Let's review famous sights оf St Petersburg.

1) Фонетическая зарядка

T: First let's do phonetic exercises, please. Look, listen and repeat after me:

The Kazan Cathedral

St Isaac's Cathedral

The Church of the Resurrection of Christ

(Our Saviour- on- the – Spilt-Blood)

The Summer Garderns

The view of Peter and Paul Fortress

The Smolny Cathedral

The State Hermitage

The cruiser « Aurora»

The Neva embankment

The Senate Square

2) Лексическая зарядка.

T: Look at the screen and try to match the photos with the names of places, monuments or buildings.

(Учащиеся соотносят слова с названиями мест Санкт-Петербурга)

T: Fine. You remember quite a lot of places of St Petersburg's sights but read the proverb "Seeing is believing".

Т: Can you give the Russian equivalent of this proverb!?

(обращаю внимание на пословицу и прошу дать русский эквивалент пословице: лучше один раз увидеть, чем сто раз услышать)

T: Wonderful. Now enjoy a video and be ready to catch some descriptions of St Petersburg.

3) Аудирование видеофильма.

1 этап - подготовительный, ознакомление с незнакомой лексикой

T: Before starting pay attention to new words:

An extract – отрывок

A horseman – всадник

Twin-cities – города побратимы

Marvelous – изумительный

Ensemble – ансамбль

4) Контроль понимания прослушанного

2 этап - рецептивный (проверка основного содержания)

T: So, how does the announcer describe St.Petersburg?

Ответы учащихся:

P1: The whole city is itself a wonderful monument, a museum

P2: It's a northern city on the Neva River.

P3: It's the city of magic beauty , wide avenues and green parks.

P4: It's the city of marvelous white nights.

3 этап – репродуктивный (проверка понимания видео в деталях)

T:Listen to the text once again and try to catch some details.

Look at the screen and choose if the information true or false is

True-False

1) St Petersburg was founded by Russian tsar Peter the Great and 200 years remained the capital of the Russian Empire.

2) The greatest Russian architects of 18-19 centuries created magnificent ensembles in St Petersburg.

3) Today St Petersburg is a twin city of many foreign towns for example Manchester, Dresden, Turkey.

4) People of twin-cities organize festivals, sport competitions in St Petersburg.

5) St Petersburg is often attracted by foreign tourists.

Fill in

6) St Petersburg was called...... by A. Pushkin in his poem.

7) A. Pushkin devoted his poem "....." to St Petersburg.

8) St Petersburg has his own spirit the spirit of ......

Keys:

1) True

2) False

3) True

4) True

5) True

6) More than 100

7) "The Bronze Horseman"

8) St Petersburg

6) Формирование навыков устной диалогической речи

4 этап - продуктивный (обмен мнениями)

T: Do you like the video?

How do you feel ? Work in groups, please.

Примерные высказывания обучающихся:

P1: I feel sorry that I'm not in St. Petersburg

P2: I enjoyed the film very much. The music is so sensitive.

P3: The film impressed me greatly. I'd like to visit it again.

7) Практика письменной речи.

T: Write a postcard to your English pen-friend from St. Petersburg.Тell what kind of city it is and if you like it. Use the information from the video.

Example:

Hello Helen,

How are you? I'm in St Petersburg now. I'm impressed greatly.

The city is itself a wonderful monument, a museum on the Neva River.

I wish you to visit it too.

Love,

Olga

8) Релаксация.

T: I see you are tired. Let's relax.

Breath in .Breath out. Sit comfortably. Close your eyes. Let's pretend

You are swimming by boat. You are in St Petersburg. The weather is fine.

The light wind is blowing from the Neva. You have no troubles. You are quiet.

You love your parents, your friends, your school. They love you too.

Learn to appreciate every good thing . St Petersburg is full of wonders.

How do you feel ?

Do you remember our trip to St Petersburg? Let's watch our own video.

9) Просмотр видео ролика (прибытие в Санкт- Петербург) и презентаций, включая видео репортажи из Санкт- Петербурга: We have visited a lot of remarkable places in St Petersburg, haven't we?

Let's listen to our reporters, please.

а) видео репортаж Е.Борисовой (общий обзор)

б) видео репортаж Е.Ковешниковой (общий обзор)

в)видео Д.Шеиной (добро пожаловать в С.-Петербург)

T: Thank you very much, girls.

Now let's watch some video quizes and guess what they are about

д) видео квиз А.Невежиной об Исаакиевском соборе

е) видео квиз К.Петровой о Летнем саде

ё) видео квиз Ю.Линьковой о Невском проспекте

T: Well done, thank you. Which is the most interesting and important place of St

Petersburg for you? Your presentations, please.

a) Презентация Д.Шеиной (Петропавловская крепость)

б) Презентация Н.Ерёминой («Казанский собор»)

в) Презентация А.Невежиной («Исаакиевский собор»)

г) Презентация Е.Ковешниковой («Храм Воскресения Христова»)

д) Презентация К.Зубковой (Эрмитаж)

е) Презентация Ю.Линьковой («Литературное кафе»)

ё) Видео презентация Д.Гончарова (реки и каналы)

ж) Презентация К.Петровой (Петергоф)

T: Your presentations are really good, thank you

10. Высказывания о поездке в С.-Петербурге

T: I know you have a lot of different impressions about our project. Share your ideas, please.

P1.As for me, it's unforgettable. I celebrated my birthday in St Petersburg at midnight for the first time. My classmates sang the song for me at the moment

and we saw the bridge raise .It was superb.

P2. I felt sorry that I couldn't go to St Petersburg with my classmates. They were lucky. So many exciting excursions, much enjoyment and a lot of adventures.

The video is really cool. The city is worth visiting, no doubt.

11. Подведение итога урока

T: It's time to say a few words about the role of the project

Pupil : First of all, we know exactly now that everybody should visit St Petersburg

because its history is closely connected with the history and culture of our country.

As for the end product of the project, it's presented in the form of a booklet, a video , an album and of course, our wonderful impressions for the whole life.

I believe that the research outcomes can be applied to school lessons and parties, to advertisement of St Petersburg for foreigners.

12. Заключительный этап

T: So, the problem has been solved. We are very grateful to our parents who

supported our idea to visit St Petersburg and especially Mikhail Valer'evich Petrov, our cameraman.

Thank you very much to everyone. You deserve only good and excellent marks.

Write down your homework: The essay «St. Petersburg is worth visiting»

The lesson is over. Good-bye.

 

Файлы:
Урок-экскурсия по английскому языку в 11 классе Around Saint Petersburg. Пелекшина Е.В.
Дата 2012-01-18 Размер файла 35.03 KB Закачек 578

Урок-экскурсия по английскому языку в 11 классе Around Saint Petersburg. Пелекшина Е.В. Материалы к уроку.
Дата 2012-01-18 Размер файла 17.95 KB Закачек 543

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить